Wat zijn de verschillen tussen Haricot verts, sperziebonen en snijbonen?


haricots-verts

Snijbonen, sperziebonen en haricots verts: het zijn allemaal bonen van dezelfde familie. En de haricot vert is daarbij het chique rechte, slanke zusje. Haricots verts worden ook wel Franse boontjes genoemd en ze zijn wat slapper- minder knapperig- dan de sperziebonen. Ook zijn ze vaak net iets donkerder groen van kleur.

Sperziebonen zijn er in talloze vormen, kleuren en maten. Zo zijn er groene, gele en zelfs paarse varianten.

sperziebonen

Tegenwoordig zijn bijna alle sperziebonen draadloos, maar vroeger hadden ze allemaal nog draden. Je hoort sommige ouderen nog wel eens spreken over het ‘afhalen’ van de boontjes, waarbij de stugge draden die aan de naden van de boon vast zitten verwijderd worden. Daarnaast bestaan er ook verschillen in dikte en lengte.

snijbonenSnijbonen zijn plat en kunnen soms wel 25 cm worden. De snijboon wordt, zoals de naam al zegt, fijn gesneden gegeten. Zo komt het aroma ten volste tot zijn recht.

In rauwe bonen komt van nature een gifstof voor (lectine) die door verhitting onwerkzaam wordt gemaakt. Eet ze daarom niet rauw.

Dit bericht werd geplaatst in Wikifoods en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Wat zijn de verschillen tussen Haricot verts, sperziebonen en snijbonen?

  1. JennyJo zegt:

    Ik lees overal dat de sperziebonen tegenwoordig geen draden meer hebben. Maar ik heb de afgelopen weken sperziebonen gekocht bij: AH; Dekamarkt; Coöp en mijn peperdure delicatessengroenteman en allemaal stikten ze van de draden. Ik eet dus geen sperziebonen meer want ik moet er van kokhalzen en vind het ook veel te veel werk om ze schoon te maken met die draden.

    Kortom: ik ben helemaal klaar met de sperzieboon.

    • Florence zegt:

      Oh? Ik houd op zich wel van boontjes en ik moet zeggen dat ik nooit last heb van draden.. Misschien is het de structuur van het boontje zelf dat je niet lekker vindt? Probeer anders eens haricots verts. Die zijn het minst stug.

      En anders zijn er nog zat andere groente! Met dat lekkere weer komen de groene asperges hopelijk snel weer in de winkels 😀

    • Margiet zegt:

      Heerlijk dramatisch Jenny!

Geef een reactie

