Italiaanse beenham


Makkelijk, lekker, luxe. Dit gerecht heb ik met mijn stiefmams gemaakt op Eerste Paasdag. Om lekker buiten in het zonnetje te eten met de familie, is dit een perfect gerecht.

Voor 8 personen
Bereidingstijd: 2 uur totaal

Benodigdheden

  • Beenham – 1,5 kg
  • 1 pakje roomboter gemengd met 3-5 teentjes knoflook
  • Ketjap marinade (Conimex)
  • Provençaalse kruiden
  • Gedroogde tomaten (in olie)
  • 2 takjes rozemarijn
  • 100 gr boeren ontbijtspek

Verwarm de oven voor op 220 graden. Pak een ovenschaal en leg de helft van de boter op de bodem. Leg hierop 1 takje rozemarijn + de helft van de gedroogde tomaten + de helft van het ontbijtspek. Wrijf de beenham in met de ketjap marinade en strooi daarover de provencaalse kruiden. Leg de beenham op de zooi in de ovenschaal en leg daarop de anderen helften van alles. Zorg dat de spek hierbij bovenop komt (zo zorg je ervoor dat de ham niet droog wordt tijdens het garen).

Zet alles in de oven 35 minuten op 220 graden, hierna op 90 graden voor het doorgaren (minimaal 1 uur). Vervolgens haal je de beenham uit de oven. Over het algemeen eet men de spek niet op, dus deze haal je er eventueel af. De hele takken rozemarijn ook. Snijd de beenham in plakken en serveer direct.

Tip: Serveer met witte asperges met roomboter, gekookte aardappelen en 1 gekookt ei p.p.

Wijnadvies: Droge witte wijn (Pinot Grigio, Vernaccia) of een droge rosé.

Dit bericht werd geplaatst in Varkensvlees en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Italiaanse beenham

  1. Florence zegt:

    Deze ga ik zeker eens proberen! Die Italiaanse vispakketjes van je ga ik morgen eens proberen (op de Franse manier), en deze zal snel volgen! Goed bezig de laatste tijd met uploaden Lies!

  2. majarend zegt:

    Als kok van dit gerecht, ik ben de stiefmama, kan ik zeggen dat dit een simpel gerecht is, makkelijk te maken en over(n)heerlijk!

  3. muntdropje zegt:

    Lijkt me heerlijk, ga het morgen proberen. Was naar iets anders op zoek, dan het standaard mosterd/honing recept. Ik hoop dat ik het gevonden heb..

  4. Jokola zegt:

    Een superheerlijk recept heb het nu al een aantal malen gemaakt en het is steeds weer een succes. Dank je voor dit heerlijke recept

Geef een reactie

